مدت‌ها بود که موضوع قاچاق کتاب گریبان اهالی فرهنگ و ادب را می‌فشرد اما در چند ماه گذشته شاهد برخورد‌های قانونی و سریع با این این پدیده شوم حوزه کتاب بوده‌ایم.
اردیبهشت ماه بود که موضوع ایجاد پلیس کتاب به صورت جدی مطرح شد. در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه در این‌باره گفته بود: در صورت تشکیل پلیس کتاب، این پلیس می‌تواند به محض دریافت خبری مبنی بر پدیده قاچاق کتاب وارد عمل شود. جریان کارشناسی بررسی پدیده قاچاق کتاب باید پیش از ارسال پرونده به دادگاه انجام شود، دادگستری نیز بعد از بررسی شواهد مانند دیگر پرونده‌ها به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. باید درباره سرقت و چاپ غیرقانونی کتاب تمهیدات لازم اندیشیده شود با توجه به اینکه قانون نیز درباره این موضوع موجود است اما به نظر می‌رسد رسیدگی قانونی به قاچاق کتاب کافی نباشد .
به گفته این مقام قوه قضائیه، اتحادیه ناشران و کتابفروشان همچنین پلیس و کارشناسان وزارت ارشاد باید طرحی را با هدف جلوگیری از بروز قاچاق کتاب تدوین و ارائه کنند. پیش از آن هم محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضائیه در این زمینه از تسهیل روند پیگیری شکایت ناشران و پدیدآورندگان آثار در حوزه قاچاق کتاب خبر داده و گفته بود: ماجرای انتشار غیرقانونی کتاب موضوع تازه‌ای نیست و ما سال‌هاست هم به صورت کاغذی و هم مجازی با آن مواجهیم به‌ویژه‌ این‌که بعد از رونق فضای مجازی این اتفاق بیشتر صورت گرفت و باعث شد که افرادی سودجو فایل پی‌دی‌اف کتاب‌ها را بدون اجازه صاحب اثر بارگذاری کنند. ما باید این موضوع را پیگیری می ‌کردیم، اما برای پیگیری چند مشکل بر سر راه ما بود